فایلینگ و تاثیر هوش مصنوعی بر فایلینگ املاک

فایلینگ نامی است که برای مشاورین املاک تازگی ندارد. از مشاورین کهنه‌کار تا تازه‌کارها، شروع کار روزانه با فایلینگ گره خورده است. بازاری پیچیده و تو‌درتو از آگهی‌های ملکی که هزاران نفر هر یک از آنها را برای رساندن به معامله موفق بررسی می‌کنند. تنوع گسترده فایلینگ‌ها ، فضای دفاتر املاک را رقابتی می‌کند. در این فضای رقابتی بعضا پیش می‌آید که خیلی از مشاورین چندان مایل نیستند که دیگران بدانند از چه فایلینگی برای کار خود استفاده می‌کنند. چرا که فایلینگ خوب و قوی برگ برنده مشاور املاک به حساب می‌آید.
چرا فایلینگ‌ها اینقدر متنوع‌اند؟
آگهی‌های ثبت شده توسط مالکین شخصی که عموما با عنوان فایل شخصی شناخته می‌شوند، از الگوهای متفاوتی تبعیت می‌کنند. این الگوها در هریک از شهری و استان‌های کشور رفتارهای متفاوتی دارند. بسیاری از مالکین شخصی بنا به مصلحت شخصی حاضر نیستند با دفاتر املاک کار کنند. از طرفی خیلی از آنها نیز اصرار دارند سریع‌تر با مشاورین املاک خبره و حرفه‌ای در منطقه کاری خود در ارتباط باشند. در این میان شناسایی مالکین شخصی به دلیل فعالیت واسطه‌گرها در بازار املاک مشکل‌تر می‌شود.

این‌ها همگی خود دلایل کافی برای تنوع کاری فایلینگ‌ها هستند. فایلینگ‌ها ی مختلف با استفاده از نیروی انسانی و امکانات مختلف سعی می‌کنند تا سریع‌تر از رقبای خود مالکین شخصی را شناسایی کرده و امکانات منسجمی از مالکین شخصی منطقه در اختیار مشاورین املاک قرار دهند. خیلی از فایلینگ‌ها ترجیح می‌دهند همچنان روی کاغذ و با سبک و سیاق سنتی به صورت روزانه اطلاعات را برای مشاورین املاک ارسال کنند. خیلی هم با استفاده از امکانات جدید و توسعه‌یافته از قبیل اپلیکیشن‌های تحت‌وب، اندروید، ویندوز، کانال‌ها و گروه‌های واتساپی و تلگرامی این فایل‌ها را در اختیار مشاورین املاک قرار می‌دهند. خیلی از این فایلینگ‌ها تنها در مناطق محدودی فعالیت می‌کنند و خیلی دیگر این قابلیت را دارند که کل یک شهر یا استان را پوشش دهند.

با وجود شرایط مختلف و روش‌های گوناگون که موجب تنوع کار فایلینگ‌ها شده است، یک اصل اساسی و مهم برای مشاور املاک در کار با فایل‌های شخصی وجود دارد: سریعترین برنده است. سرعت دسترسی به مالک شخصی در کنار مهارت‌های تجربی می‌تواند در هر طیفی از شرایط حاکم بر بازار، از رکود تا رونق، ورق را به سمت مشاور املاک برگرداند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، با اینکه مالکین شخصی رفتارهای مختلفی در ثبت آگهی برای فروش یا اجاره ملک خود داشته‌اند، ولی اکثر قریب به اتفاق آنها با مشاورینی همکاری کرده‌اند که در نخستین ساعات پس از ثبت آگهی با آنها تماس گرفته‌اند. بعد از ثبت آگهی شخصی در سایت‌های مرجع مانند دیوار و شیپور، تعداد زیادی از مشاورین املاک با مالک تماس می‌گیرند. افزایش تعداد تماس‌ها معمولا احتمال همکاری مالک شخصی را کاهش می‌دهد. این مساله مهم در بازار مسکن، رقابت فایلینگ‌ها با هم را بر سر مقوله سرعت ارسال فایل شدت می‌بخشد.

هوش مصنوعی و شناسایی فایل شخصی
نیروی انسانی و تماس با مالک شخصی عنصری تعیین کننده در کیفیت خدمات ارائه شده توسط فایلینگ‌ها ست. در تماس با مالک شخصی هرچه قدر عناصر سرعت عمل و شناسایی مالکین شخصی قوی‌تر باشد، کیفیت کار فایلینگ هم بالاتر خواهد بود. با ورود هوش مصنوعی به عرصه نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌ها هیچ گاه تصور نمی‌شد که فایلینگ‌ها نیز بتوانند با تکیه بر روش‌هایی اینچنینی به سرعت عمل و دقت بالاتری دست پیدا کنند. کاری که برای نخستین بار در ملک‌رادار تحقق پیدا کرد.

تیم توسعه و پشتیبانی فایلینگ ملکسانا در طی بررسی های انجام شده به این نتیجه رسید که بیش از 50% معاملات مسکن از طریق وب سایت دیوار صورت میگیرد که این خود نشان دهنده ان است که مشاورین املاک بیشتر فایل های خود را از طریق این وب سایت دریافت می کنند اما مشکلی که در این بخش وجود دارد این که تفکیک آگهی های مالک از مشاورین املاک در این وب است کاری زمانبر هستش مخصوصا برای مشاورین که بیشتر وقت خود را صرف بازدید ملک می کنند فایلینگ ملکسانا جهت بهبود روند دریافت فایل مالک از دیوار یک سامانه جدید تحت عنوان دیوار پلاس در وب سایت ملکسانا ایجاد کرده است این سامانه با الگوریتم پیچیده خود می تواند در 24 ساعت شبانه روز به صورت خودکار تا ضریب 80 درصد آگهی های مالک از مشاورین املاک جدا کند که این خود باعث بهبود روندکاری مشاورین املاک می شود.